Džon Rokfeler je na pitanje: „Šta je to potrebno za uspeh?“ odgovorio: „Pročitao sam mnogo knjiga i upoznao mnogo uspešnih ljudi, na kraju sam došao do saznanja da su za uspeh potrebne samo dve stvari:
-Prva, da čovek TAČNO zna šta želi da postigne
-Druga, da bude spreman da plati cenu za to“
Nedostatak jasnog cilja je jedan od najvećih uzroka za neuspeh u bilo kom polju života. Danas, kada pitate ljude u razgovoru šta im je cilj, često možete čuti odgovore kao što su: Želim da imam neki normalan posao, Želim da budem srećan, Ne znam itd.
Ukoliko pažljivo pogledamo, primetićemo da ljudi koriste terminologiju želim koja kao takva asocira na želje, a između želja i ciljeva postoji ogromna razlika.
Na Harvardu je sprovedeno istraživanje između 1979. i 1989. godine. Studente koji su diplomirali 1979. pitali su: „Da li ste postavili jasne, pisane ciljeve za svoju budućnost i napravili planove kako da ih ostvarite?“ Istraživanje je pokazalo da je samo 3% studenata to i uradilo. 13% je imalo ciljeve, ali oni nisu bili u pisanom obliku. Preostalih 84% nije imalo nikakvih specifičnih ciljeva. Deset godina kasnije, 1989. godine, naučnici su intervjuisali studente te generacije i ustanovili da je 13% onih koji nisu imali ciljeve u pisanom obliku, zarađivalo u proseku dvostruko više od 84% studenata koji nisu nikada definisali svoje ciljeve. Ono što je iznenađujuće i frapirajuće jeste da je onih 3% studenata koji su imali jasne, zapisane ciljeve, kada su napustili Harvard u proseku zarađivali deset puta više od presostalih 97% studenata iste generacije.
Jasnoća ciljeva je 80% uspeha. Brajan Trejsi
Tačno definisani ciljevi deluju na nas kao magnet. Privlače nas prema sebi, a druge prema nama. Ciljevi moraju biti konkretni, merljivi, dostižni, moraju dostići konkretan rezultat, moraju biti vremenski definisani i ciljevi koje postavimo treba da nas inspirišu.
Npr. „Dana 31.12.2020. godine imam milion dolara“ – ovo je konkretno definisan cilj, apsolutno je merljiv a da li je dostižan, zavisi od spremnosti da se plati cena za to u obliku napornog rada, odricanja, hrabrosti, preuzimanja rizika i sl. Ovako postavljen cilj, na način da se ne piše kao nešto što će se tek desiti, nego kao da je već ostvareno, ima neverovatno moćan psihološki efekat, jer aktivira moć podsvesti koja nas nezadrživo i neumoljivo vodi upravo ka ostvarenju tog cilja.
Pre nego što definišete svoje ciljeve, potrebno je da potpuno iskreno preispitate vaše istinske vrednosti, pa da te ciljeve postavite sami nakon dugotrajnog i iskrenog razgovora sa sobom.
Vaši ciljevi mogu biti iz jedne ili više različitih sfera života, kao što su karijera, novac, porodica, zdravlje, duhovnost itd.
Zamislite da ne postoje nikakve granice i da vaš potencijal nije ni na koji način ograničen. Uzmite olovku i papir i spontano napišite listu šta sve želite postići u životu, kakva osoba želite biti i šta biste sve voleli da posedujete itd. Napišite ovu listu iskreno, onako kako zaista mislite, osećate i želite. Nemojte upasti u zamku preispitivanja, jednostavno se prepustite i na papir stavite svoje istinske snove, želje i vizije.
Sada uzmite drugi list papira i iz svoje liste želja izdvojite i zapišite 10 stvari koje želite postići. Neka oni budu pozitivni, ambiciozni i napisani u sadašnjosti.
Ovu listu pogledajte više puta dok ne budete sigurni da je to zaista ono što želite postići u svom životu. Budite ambiciozni, izađite iz zone komfora i zapamtite dok planirate da je vaš život suviše kratak da bi bio sitan.
Sada pogledajte svoju listu i postavite!sebi pitanje: Koji od ovih ciljeva bi imao najveći efekat na uspeh u mom životu?
Zaokružite taj cilj i zapišite ga na malom papiru koji ćete uvek nositi sa sobom dokle god ga ne ostvatite. Po Brajanu Trejsiju ovo čini samo 1% najuspešnijih ljudi na svetu.
Jasni i napisani ciljevi imaju revolucionaran efekat. Inspirišu vas, oslobađaju vašu energiju, omogućavaju vam da prevaziđete odugovlačenje i teraju vas na delovanje i permanentnu akciju.
Svako jutro pročitajte svoje ciljeve. Što više razmišljate o njima, to veći postaje vaš unutrašnji poriv i želja da ih postignete. Poznata poslovica kaže: Ciljevi su gorivo u peći dostignuća.
Ciljevi ne mogu biti univerzalni, niko osim vas ne može definisati šta želite da postignete. Baš kao i uspeh, ciljevi su duboko individualna stvar.
„Sedam tajni uspeha“ – Dr. Kenan Crnkić